Studenten RijnIJssel Creative Industry
Over de kunstenaar
Over de tentoonstelling
Stella Diepenhorst – Bij deze expositie was mij gevraagd om een ideaal droom beeld uit te beelden van Arnhem voor de expositie in Rozet : De Nieuwe Stad. Voorafgaand aan deze expositie hebben mensen uit Arnhem een vragenlijst ingevuld waar woorden uit kwamen. Deze woorden heb ik als inspiratie gebruikt voor mijn werk. Er kwamen bij mij 2 categorieën naar voren namelijk mens en omgeving.
Werk 1 – Mens
Dit werk staat symbool voor respect en cultuur. Deze woorden betekenen heel veel voor het ideaal beeld voor Arnhem. Heel veel mensen streven naar een respectvolle samenleving waar veel culturen samen komen. Dit geef ik weer door veel verschillende mensen bij elkaar te zetten. Vooral in deze tijd met corona is het heel belangrijk om positief te blijven, en respectvol met andere om te gaan. Ik hoop dat mijn schilderij dit gedrag oproept.
Werk 2 – Omgeving
Hier kwamen veel woorden over de natuur naar voor. Veel mensen willen een groene en nette stad. Dit geef ik symbolisch weer. De Eusebius kerk is natuurlijk het symbool van Arnhem dus die kan niet ontbreken. De felle kleuren laten een euforische toekomst zien. Veel groene weiden en een mooie zonsopkomst. Dit beeld is dan niet realistisch weergegeven maar ik hoop dat we het concept wel een realiteit kunnen maken.
Caelan Boissvain – Werk 1 – is gebaseerd op het dichterbij elkaar gaan wonen in de stad. De flats worden hoger, er wonen meer mensen per vierkante meter. Hoe praktisch dit soms ook kan zijn, betekent het ook dat er veel meer geluid is. De hond die blaft, buren die iets aan het maken zijn, een baby die een nachtmerrie heeft of dat stel wat altijd ruzie maakt. Al deze geluiden komen door elkaar heen, en dat wilde ik met dit werk visualiseren (en laten horen). Het werk is gemaakt van gebouwen van klei, beschilderd met acrylverf. Het geluid heb ik zelf gemonteerd als de meest belangrijke toevoeging van het geheel.
Werk 2 – is wat meer conceptueel en op de ruimte van de expositie bedacht. Omdat we met corona allemaal zijn begonnen met looproutes afplakken met tape, is dit inmiddels een vast onderdeel geworden van elke publiek ruimte waar je komt. Mensen volgen deze lijnen bijna onbewust, maar dat maakt ook dat degene die het tape plakt controle heeft over hoe iemand loopt. Daarom heb ik de tape in deze ruimte soms wat anders geplakt dan verwacht, benieuwd of mensen gefopt worden door mijn ‘nep’route.
Emily Welbers – Wanneer ik aan de nieuwe stad denk, zijn architectuur, natuur, openbaar vervoer, kunst en water thema’s waar ik meteen aan denk. Ik vind het belangrijk dat natuur en architectuur hand in hand gaan. Auto’s worden compleet vervangen door het openbaar vervoer met het doel om uitstoot te verminderen en daarmee de natuur verder te beschermen. Steden horen druk en gezellig te zijn, maar door een stad volledig op water te laten staan wordt de drukte gecombineerd met rust. Ik vind water namelijk erg rustgevend. Natuur en architectuur zijn overigens ook thema’s die veel terug komen op mijn instagram, waar ik veel meer van mijn ontwerpen deel; @art.eemily.”
Jesser Klijnstra – Achter mijn werk zitten hele werelden, elke poster laat een andere kijk op de toekomst zien vanuit stedelijke ontwikkeling. Elk idee kent zijn eigen waarheid en samenlevingsontwikkeling. Naast deze fantasiebeelden heb ik ook gebruik gemaakt van onze huidige wereld die zelf veelal doet denken aan een fictie, ik heb geprobeerd om ook maatschappij kritisch te kijken vanuit een neutrale positie.
Techniek/inspiratie
Voor deze posters heb ik gebruik gemaakt van een techniek die ik nog niet volledig beheers binnen Photoshop. Namelijk ‘schilderen’ in Photoshop. Ik heb bij deze werken geprobeerd om mijzelf zo min mogelijk te laten leiden door een stijl, wel heb ik geprobeerd scenario’s te creëren die net zo leven als de scenes van de illustrator Syd Mead, omdat ik al sinds lange tijd enorm onder de indruk ben van de meesterlijke illustrator.
Werk 1 – Distopia een profetie van complotdenkers
De distopische wereld in een sloppenwijkachtige omgeving. In dit scenario is de gehele mensheid verder gegaan met het vervuilen en misbruiken van de aarde. De kloof tussen arm en rijk is groot.
Deze poster laat een scene zien in het leven van de onderlaag in een grote vervuilde metropolis, u ziet hier een bar waarin de tijdelijke geluksmiddelen gebruikt kunnen worden die de onderlaag zo enorm waardeert, namelijk drank en prostitutie. Verder is het een troosteloze en toekomst loze omgeving waarin criminaliteit de uitweg naar succes en autonomie blijkt te zijn. Deze groep mensen maakt deel uit van een laag in de samenleving die vergeten lijkt te zijn door de groep voortvarenden, deze groep is in de ban van complot theorieën- tevens de enige ‘nieuwsbrengers’ die deze grote groep ziet – . en ver verwijderd van de geldende autoriteiten en de ‘succesburgers’ die diversiteit, gelijkheid en rechten voor iedereen hoog in het vaandel heeft staan; “Wat hebben wij het toch goed met elkaar, beter dan onze voorouders. We behoren tot het gelukkigste land ter wereld volgens wetenschappelijk onderzoek, feitelijk bestaat er geen zichtbare armoede meer”.
Werk 2 – Vliegende gedachtes en steden
De floating cities, in dit scenario wilt de mensheid zich letterlijk loskoppelen van de Aarde. Zodat de natuur de Aarde weer tot haar kan nemen, de mens maakt slechts gebruik van het luchtruim waarin mega structuren zweven die telkens van plaats veranderen. “Wilt u het hele jaar zomer? dan zweven we toch allemaal naar de zomer, heerlijk zo’n zwevende miljoenen stad, zo heeft u het hele jaar door een constante temperatuur”. Wij raken langzamer verder vervreemd van de natuur die wij achterlaten, wij laten de natuur haar gang gaan en gebruiken het landschap slechts als decor. In deze zwevende steden is het leven net zoals op Aarde, maar reizen is minder belangrijk geworden aangezien alles zich bevindt op deze mega structuren.
Werk 3 – Tunnelvisie, opstapeling en vitamine D
Bij de Inground cities is de gedachtegang om zo min mogelijk ruimte in te nemen van de natuur. En , in plaats van de lucht in te gaan, zet deze richting zich voort tot in het diepste van de aarde. Op het eerste gezicht lijken deze steden klein maar de grote zit hem in de diepte van de stad. Elke stad is opgebouwd uit lagen, lagen zoals: de corporatie, de midden en arme klassen en de topklasse. Daglicht geeft aan hoe rijk je bent in plaats van alleen geld, de hoeveelheid daglicht die je krijgt bepaalt ook hoe hoog je staat in de kuilensamenleving. In deze wereld zijn er meerdere steden in de grond, dus isolatie en groepsvorming is een groot probleem. Echter hebben innovatieve leden van de kuilensamenleving tunnelsystemen bedacht en aangelegd zodat de steden toch met elkaar verbonden kunnen worden.
Sam Post – Voor het project ‘De nieuwe stad’ heb ik besloten naar een vrij onbekende plek in Arnhem te gaan om daar foto’s te maken. Arnhem is een enorm oude en mooie stad dus er zijn altijd wel wat plekken die niet iedereen kent. Ik heb de mooie oude industriële plekken in Arnhem gefotografeerd omdat een nieuwe stad ook opgebouwd moet worden van oude gebouwen. De foto’s zijn gemaakt in Arnhems buiten. Omdat Arnhems buiten een beetje onbekend is vond ik het voor mensen die het niet kennen een nieuwe stad in de stad.
Selena Deidda – Werk 1 : Wijk zonder vertrouwen. Tijdens het corona tijdperk kwamen er nieuwe wetten en maatregelen. Mensen moesten afstand houden en konden niet met vele op bezoek. De mensen vertrouwen elkaar niet meer en willen alles in de gaten houden. De buren willen weten wie er bij je op bezoek komt en met hoeveel. Ze willen weten of je wel afstand houdt, overal je mondkapje op hebt en of je thuis aan de maatregelen houdt. Want zelfs na de pandemie zijn er nog vele maatregelen, je kan niet veel en het is saai buiten dus men let dan extra veel op elkaar. Door corona is er wantrouwen ontstaan onder de burgers, om elkaar weer te vertrouwen en zodat men elkaar in de gaten kan houden zijn er nieuwe wijken ontstaan. En dat zijn de “Wantrouw wijken”, in deze wijken staan huizen van glas, zodat ieder elkaar in de gaten kan houden. Elk huis heeft wel zijn eigen uitstraling zodat het toch iets minder saai is.
De twee huizen die hier nu ziet hebben ieder een eigen thema. Het witte huis heeft een natuurlijke uitstraling, corona heeft veel negatieve effecten maar ook wel iets positiefs. Het positieve is dat het beter ging met de natuur, er was minder verkeer op de weg en in de lucht, er is minder zwerfvuil en minder vervuiling. En dat laat dit huis zien.
Het andere huis heeft een lichtblauwe kleur, deze kleur is voor dit huis gekozen omdat de mondkapjes een grote rol speelde tijdens deze pandemie. Iedereen moest bijna overal hun mondkapje voortdurend op en dit heeft ook een grote rol gespeeld in de natuur. Overal zwierven herbruikbare mondkapjes, op straat en zelfs in de zee.
Dit kunstwerk heb ik tijdens de Lock down in december 2020 en januari 2021 gemaakt. Hierbij kon ik niet naar de winkel om aan materialen te komen. Zelf heb ik ervoor gekozen om dit kunstwerk te maken met spullen die ik al had. Deze keuze heb ik gemaakt omdat het past bij dit stukje van de pandemie, het was nu moeilijk om aan materialen te komen dus ik heb spullen die in en rondom het huis stonden gebruikt. Het was een zoektocht, maar ik wil laten zien dat je ook kunst kan maken met materialen die je al hebt.
Werk 2 – Chaos in 026: Tijdens de pandemie bracht niet alleen Covid-19 chaos in Nederland, maar ook het vuurwerk verbod en de vele demonstraties, en zo kan de lijst verder gaan. Dit kunstwerk laat de chaos zien die er na de pandemie nog steeds zal zijn en misschien zelfs erger wordt. Want gaat men nu misbruik maken van de vrijheid die ze hebben teruggekregen?
De Nederlander is koppig en doet wat hij of zij wil, ook al zijn er regels. Net als bij het vuurwerkverbod op oud en nieuw, veel mensen staken alsnog vuurwerk af en er ontstond op sommige plekken in Nederland flinke chaos.
Voor dit kunstwerk heb ik mijn eigen wijk gekozen om chaos te laten zien. De gebouwen die je ziet zijn het Helix gebouw en het winkelcentrum Presikhaaf gebouw. Als ik aan Presikhaaf denk, komen altijd deze twee gebouwen in mij op. Verder zie je in dit schilderij mensen die aan het demonstreren en rellen zijn, je ziet gebouwen die in de brand staan. In het schilderij staan allemaal kleine dingen die chaos weergeven. Chaos is ook drukte en dat straalt dit schilderij ook uit.